دکتر سید مرتضی موسوی تبار

دکتر سید مرتضی موسوی تبار

نویسنده، پژوهشگر و مدیر فرهنگی و روابط عمومی
دکتر سید مرتضی موسوی تبار

دکتر سید مرتضی موسوی تبار

نویسنده، پژوهشگر و مدیر فرهنگی و روابط عمومی

انتشار دومین شماره فصل نامه فقه و حقوق کیفری

دومین شماره فصل نامه فقه و حقوق کیفری به مدیر مسئولی و سردبیری سید مرتضی موسوی تباربا انتشار مقالات و مطالب متنوع در بهار1400 منتشر شد.

در دومین شماره فصل نامه فقه و حقوق کیفری مقاله بلندی با عنوان « واکاوی مسئولیت کیفری دختران در فقه امامیه و حقوق موضوعه» نوشته محمّدرضازیرک مبارکی منشر شده است. در چکیده این مقاله آمده است: « سن مسئولیت کیفری از دیرباز جزو موضوعات مهم حقوق کیفری محسوب می شود از جمله این موضوعات مسئلة سن رشد ومسئولیت کیفری دختران به جهت حساسیت و روحیه خاص آنان می باشد. احتساب سن بلوغ جنسی به عنوان حداقل سن مسئولیت کیفری باعث گردیده است که مسئولیت کیفری بر دختران در سن و سالی اطلاق گردد که از توانایی های ذهنی لازم  وکافی برای انتساب مسئولیت کیفری بی بهره اند. لذا به دلیل لزوم حمایت از اطفال دختر تا رسیدن به بلوغ ، نگاه امتنانی شارع مقدس به اعمال نادرست آنان توجه اصلی در فقه جزا وضعیت حقوقی وی به عنوان مدعی علیه یا متهم است.

فقه پویای اسلام با پذیرش اصل عدم مسئولیت کیفری صغار، درعین حال که از تأدیب ایشان غافل نمانده است، با موضوعیت قائل شدن برای امارۀ سنی بلوغ، حسب نظر مشهور که اتمام 9 سال قمری را سن مسئولیت کیفری دختران می دانند که مورد متابعت قانونگذار جمهوری اسامی ایران نیز قرار گرفته، سبب شده است که این اصل مترقی حقوق کیفری اسلامی، در عمل نمود مناسبی نداشته باشد و ابهامات وسوالاتی را نیز در این موضوع درپی داشته باشد لذا فقهای معاصر سعی در مطالعۀ و تبیین مجدد مبانی نظر مشهور و تعدیل آن در قالب افزایش سن بلوغ دختران از یک سو و سن مسئولیت کیفری ایشان و یا حذف موضوعیت ازمعیار سن برای اثبات بلوغ از سویی دیگر داشته اند.»

از دیگر مقالات این شماره می توان به« سوء رفتار با کودکان از طریق تنبیه بدنی از دیدگاه فقه وحقوق و اسناد بین المللی»، « بررسی جرم تبلیغ علیه نظام در قانون مجازات اسلامی»،« آشنایی با قرار جلب»،« بررسی جرم جعل و مجازات آن در  قانون مجازات اسلامی»،« بررسی جرم جعل و مجازات آن در  قانون مجازات اسلامی»،« تشریفات اعطای آزادی مشروط به زندانیان»،« مجازات قانونی ضرب و جرح»،« نحوه اجرای محکومیت جزای نقدی در قانون مجازات اسلامی»و« نحوه اجرای احکام کیفری» اشاره کرد.

علاوه بر این مقالات، اخبار خواندنی، گزارش، کتاب ها و مقالات تازه منتشرشده، معرفی کتاب و قوانین جدید از دیگر بخش های این شماره فصل نامه فقه و حقوق کیفری است.

فصل نامه تخصصی فقه و حقوق کیفری به صورت الکترونیک-غیربرخط در پایگاه های جار،مگ ایران و کتابناک در دسترس مخاطبان قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد